Den här sidan som ni tittar på just nu, är optimerad för ”sökordsoptimering”. Som ni kan se förekommer sökordet i titeln, i huvudrubrik, underrubrik, i brödtexten samt i URL:en (sidans adress). Dessa ställen är några av alla de viktiga punkterna som sökmotorer tittar efter, för att sidan ska uppfattas som relevant.
När en hemsida är klar fortsätter arbetet med att hålla den levande och relevant. Webbplaster som aldrig uppdateras kan lätt uppfattas som inaktuella och riskerar då att sjunka i sökträffarna.
En sökordsoptimerad webbplats är:
- Uppdaterat innehåll samt relevanta texter
- Relevanta länkar till och från hemsidan
- Uppbyggd rätt tekniskt efter moderna webbstandarder
- Byggd med ett sökmotorvänligt CMS-verktyg t.ex. WordPress
Vi är en webbyrå som vet hur man tar fram en sökordsoptimerad hemsida och en sökordsanalys för att hitta rätt sökord. Vi arbetar med Sökmotoroptimering (SEO) hela dagarna!
Hur skall man då sökordsoptimera?
Att ligga högt upp i sökmotorerna kan ge dig många besökare, vilket ger dig en fördel mot dina konkurrenter då det oftast är de övre sökträffarna som besökare klickar på.
Tillgänglighet och sökmotoroptimering (SEO)
Hur ska man sökmotoroptimera? Man ska framför allt hjälpa sökmotorn att hitta innehållet på ens hemsida. För att lyckas med det ska man bygga webbplatsen enligt gällande webbstandard och följer riktlinjer för tillgänglighet från WAI. Läs mer om vägledning för webbutveckling, riktlinjer, principer, teman och nyheter på webbriktlinjer.se som har bra guider.
Att bara fokusera på tillgänglighet ger inte automatiskt en sökordsoptimerad webbplats, men med en sökmotoroptimerad webbplats och en sökordsanalys kan man sen ta fram relevant innehåll som är sökordsoptimerat.
Hur går sökordsoptimering till?
- Hitta rätt sökord att optimera för
- Relevansoptimering av befintligt innehåll
- Ta fram nytt relevant innehåll efter sökordsanalysen
- För statistik, följ upp och förbättra innehållet
Sökordsoptimering på Google
För de flesta företag i Sverige är Google deras viktigaste marknadsföringskanal. Det är inte så konstigt när de flesta som söker efter information idag använder Google som sökmotor. Att få trafik från sökmotorn från besökare som söker efter just dina varor och tjänster har redan ett intresse och är ofta inte så långt ifrån ett köpbeslut. Därför kan det vara väldigt lönsamt för företag att jobba aktivt ,ed sökordsoptimering.
Alternativ till sökordsoptimering – Google Adwords
Vissa sökord kan vara svåra att optimera för samt att det kan ta lång tid innan man får ett bra resultat. Vill man snabbt marknadsföra sig på Google, för att få relevant trafik till sin webbplats kan man använda sig av Google Adwords som är det betalda sökresultatet. Fördelen med sökannonsering på Google Adwords är att man snabbt får resultat, nackdelen är att varje klick kan bli dyrt i längden.
Vad är skillnaden på sökordsoptimering och sökmotoroptimering?
Sökordsoptimering eller sökmotoroptimering är för många samma begrepp, själv tycker jag att sökmotoroptimering är ett bredare begrepp som omfattar hela arbetet med att optimera webbplatsen för sökmotorerna.
Sökordsoptimering är när man optimerar varje sida på webbplatsen för ett eller flera specifika sökord/söktermer. Att sökordsoptimera sin hemsida hjälper sökmotorer som Google att förstå innehållet och vad hemsidan handlar om. Därför är sökordsoptimering något som bör göras på alla hemsidor för att sökresultatet ska bli så relevant och bra som möjligt.
Sökmotoroptimering eller SEO (Search Engine Optimization) går ut på att få en webbplats synlig genom att få så bra placeringar som möjligt på olika sökmotorer. Sökordsoptimering är svårt och komplext men genom att följa Googles riktlinjer kan man komma långt!
Vi kan med hjälp av sökordsoptimering få er sida att synas högt upp på Googles träfflista när någon söker på era valda sökord.
Välja leverantör av sökordsoptimering
Välja rätt leverantör av sökordsoptimering är inte alltid så lätt, det finns många som erbjuder sina kunder sökmotoroptimering men hur vet du vem du ska välja? Vårt tips är att välja de som arbetar transparent och som inte lovar sina kunder topp 10-placeringar, annars behöver de inte betala något. Varför, ja vi ser risker med de arbetssätten och att kunden riskerar att åka på ett straff av Google och då få ännu svårare med sin synlighet på nätet.
Kom högre på Google med webbyrån som är duktiga på sökmotoroptimering (SEO)
På webbyrån jobbar vi aktivt med SEO för vår egen webbplats. Hur hittade ni vår hemsida? Kanske sökte ni på ”webbyrå sökordsoptimering” eller liknande? Testa så får ni se! Syns vi inte högst upp, så har vi en del jobb kvar att göra, men är vi ändå på ”första sidan” kan vi få vara lite nöjda ändå. 🙂
För att förklara hur SEO fungerar brukar vi dela upp det i två delar:
1. On-page optimering
Det arbete som utförs på själva webbplatsen. Det handlar om: struktur, internlänkning, sökordsdensitet, huvudrubrik, underrubriker, bilder, alt-taggar, kursiv text, ankartexter, URL-adressen, bland annat. Det viktigaste är att webbplasten är indexerbar av Google och att innehållet är relevant för det ni vill synas på.
2. Off-page optimering
Allt det som görs utanför er webbplats. Det handlar i huvudsak om länkar till er webbplats och då i synnerhet om att få relevanta länkar. Hur många länkar man har och om de är relevanta kan man få fram genom diverse online-verktyg och genom webbanalys. Hur mycket länkar som ni behöver avgörs till största delen av hur ”bra” er on-page optimering är samt hur konkurrensen ser ut på dessa sökord.
Webbyrån med spetskompetens inom sökordsoptimering
Vår webbyrå har spetskompetens inom sökmotoroptimering – SEO och hjälper företag med att synas på nätet. Oftast hjälper vi er från början med att ta fram en ny hemsida som rätt optimerade från början, det blir så mycket enklare att få bra resultat då!
Hur vår webbyrå jobbar med sökordsoptimering
Efter att er nya hemsida är klar så arbetar vi sedan löpande med att uppdatera ert innehåll och analysera resultatet för att göra lämpliga åtgärder. Vi installerar Google Analytics som är ett verktyg för att analysera ert besökarflöde på webbplasten. Tillsammans med våra kunder arbetar vi för att ta fram webbplatser som konverterar besökare till kunder. Som webbyrå strävar vi efter långsiktiga samarbeten, och arbetar med regelbunden uppföljning, rapportering och med en lämplig åtgärdsplan som vi sedan utför i samråd.
Kontakta vår webbyrå om ni har några frågor om sökmotoroptimering, SEO eller vill veta mer om sökordsoptimering.