Att bli framgångsrik på webben kräver planering, goda idéer, insikt om nuläget, en klar bild av målet och en plan för hur man når dit. Inledningsvis i ett projekt görs ofta en förstudie där vi sätter oss in i kundens verksamhet och marknadssituation.
Hur ser erbjudande, sortimentet och säljprocessen ut. Vilka kunderna och konkurrenterna är. Att kunna ge webbplatser och kampanjer tydliga kopplingar till affärsmodell är avgörande. Tillsammans med er genomför vi en förstudie, bidrar med kreativa idéer och upprättar en webbstrategi.
I arbetet med förstudie och webbstrategi arbetar vi ofta tillsammans med personer från kundens marknadsavdelning och IT-avdelning samt med externa konsulter på affärs och systemsidan. Vi föredrar att utgå från vad som är bäst för slutanvändarna men tar självklar hänsyn till vad som är genomförbart och effektivt ur ett kundperspektiv.
Genom att genomföra en förstudie har du möjlighet att undvika oförutsedda kostnader och ge ditt företag en lösning som är anpassad efter verksamheten. Vi förstår de olika perspektiven olika avdelningar har i ett företag och hjälper dig att ta fram ett beslutsunderlag baserat på relevanta mål för ROI.
Arbetsprocessen är uppdelad i fem faser
1. Intervju – Där vi tar reda på ditt företags behov, position, målgrupper och affärsmål.
2. Analys – Hur ser konkurrensen ut? Vad finns det för möjligheter? Vi kartlägger nuläget och tar fram målsättning.
3. Strategi – Vi sammanställer en strategi gällande innehåll, struktur och vilket budskap som ska förmedlas till kunder.
4. Design – Vi tar fram ett designförslag. Bra design speglar varumärket och kommunicerar företagets budskap på ett lättfattat sätt.
5. Presentation – Vi visar vårt arbete för er. Förstudien och designförslaget ligger sen till grund för offert och produktion.
Målet med en förstudie är att den ska leda fram till en tydlig bild av nuläge, mål och en plan för hur vi ska nå dit. Arbetsmoment som ofta tas med i en förstudie är:
- Flödesschema över system och integrationer
- Kreativa idéer, tankar och förslag
- Workshops
- Wireframes (skisser över funktionalitet och innehåll)
- Jämförelse av tekniska plattformar och rekommendation till val
- Rekommendation av tekniska plattformar och jämförelse
- Utvecklingsplan och tidplan
- Prototyp för proof of concept
- Kravspecifikation
Frågeställningar att ta i beaktande vid förstudie och webbstrategi.
Vilka nya funktioner krävs för att åstadkomma den vision som webbstrategin fastställer?
Var finns en trovärdig positionering för företaget? Vilka är lediga, respektive upptagna?
Vad förväntar sig de olika målgrupperna av företaget?
Vilka KPI:er bör användas för att mäta företagets verksamhetsmål för webben?
Hur ser företagets varumärke ut och hur bör identitet kommuniceras på webben?
Hur underlättar vi köp och säljprocessen på webben?
Hur kan vi öka försäljningen genom webben?
Hur ser köpprocessen ut för liknande tjänster?
Kontakta oss
Hos oss finns expertis inom såväl strategi som design och teknik.