För oss handlar strategi om att man behöver veta var man är och vart man vill komma. Det är strategin som berättar vilka kanaler som har bäst förutsättningar att hjälpa dig att nå dina mål. Den beskriver på en övergripande plan vilka kanaler som organisationen ska finnas i, vad man ska göra och vem som ska göra det.
Den digitala strategin är verktyget för att nå önskade effekter långsiktigt. Vad är det du vill kommunicera och varför? Vilka är det du vill nå och vad är deras behov och önskemål? Enkla frågor men har man svaret på dem har man kommit en bra bit på vägen.
Genom analys av nuläge och framtida mål skapar man en genomtänkt plan för framtida åtgärder. Den digitala strategin gör det också enklare att prioritera vilka aktiviteter som ska genomföras eftersom den bygger på ett gemensamt beslut kring verksamhetsmål.
Att arbeta fram en digital strategi är en process med olika moment från bakgrund och nuläge, verksamhetsmål, utvecklingssteg, omvärldsanalys, behovsanalys och organisation. Det ligger till grund för att definiera mål och KPI:er. En digital strategi är inget statiskt dokument utan måste kontinuerligt utvecklas i takt med att marknaden och företaget förändras.
Att välja rätt kanal
Kanalstrategi är en del i den digitala strategin, hur ska man prioritera och värdera de olika digitala kanalerna. Exempel på kanaler är webbplatsen, intranät, sociala medier, kampanjsajter och utskick.
En digital strategi omfattar:
- Aktivitetsplan
- Mediaförmedling
- Reklammaterial
- CRO, konverteringsoptimering
- A/B-test
- Market automation
- Content marketing, redaktionellt material
- Grafisk profil
- SEO, sökmororoptimering
- SEM, sökmarknadsföring
- Re-marketing
- Engagerande aktiviteter och tävlingar
- Sociala medier
- Analys och utvärdering
Den digital strategi ger svar på bland annat:
- Vilka kanaler ska företaget använda?
- Hur kan företaget uppnå transparens och lärande i organisationen?
- Hur ska företaget kommunicera ert varumärke och få fram era budskap?
- Hur når företaget era målgrupper?
Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig med att komma igång med ditt innehållsarbete? Hör av dig till oss så ser vi över er strategi.