För företag är det oftast att driva försäljning, informera om produkt som finns att köpa i en fysisk butik eller att ta kontakt via telefon eller e-post.
För att få en bra webbplats ställs det vissa krav på beställaren. För att hjälpa dig med bra tips inför utvecklingen av ny webbplats har jag sammanfattat en lista.
- Vad är syftet med hemsidan?
- På vilket sätt är webbplatsen viktig för er?
- Vilken funktion fyller webbplatsen i er verksamhet?
- Hur mycket tid har du till att blogga, skriva nyhetsbrev och hålla innehållet relevant och uppdaterat?
- Vilka funktioner är verkligen viktiga? Vilka förutsättningar har du för underhåll?
- Har ni en organisation som underhåller företagets webb bra? Kan det blir bättre?
- Hur mycket tid lägger ni på att underhålla webbplatsen idag?
- Är webbplatsen snygg och representativ för er verksamhet?
- Hur vill du uppfattas på nätet? Speglar hemsidan er kommunikation till kunderna.
- Vad vill du säga? Vilket är ert viktigaste budskap?
- Vilka produkter eller tjänster vill du framhäva?
- Genererar webbplatsen kunder idag? Skulle det kunna det bättre?
- Vilken är er målgrupp? Vem talar vi med? B2B, B2C? Ålder, bostadsort?
- Söker era kunder på nätet efter de produkter eller tjänster ni har?
- Är det enkelt att hitta er hemsida via Google om man söker efter era tjänster eller produkter?
- Är det enkelt att ta kontakt med er via hemsidan?
- Är webbplatsen mobilanpassad och fungerar väl i mobiler och surfplattor?
- Är det lätt för besökare att navigera och hitta information på webbplatsen?
- Krångla inte till det i onödan, utan håll det enkelt och fokusera på det som är viktigast. En enkel hemsida är lättare att underhålla.
- Vilka är huvudkonkurrenterna? Ligger de före er med sin webbnärvaro?
- Vad finns det för material, bilder, texter, diagram, broschyrer, produktblad, illustrationer som kan användas?
Frågor eller funderingar?
Vill du veta mer? Hör av dig till oss så bokar vi ett förutsättningslöst möte!