Att driva trafik via sökmotorerna är ett kontinuerligt arbete som bör vara en naturlig del av varje företags marknadsföring om du vill uppnå resultat. Genom att arbeta med SEO kan du fokusera din marknadsföring mot de kunder som är intresserade av dina produkter eller tjänster.Vi vet att långsiktighet är en förutsättning för ett nå bra resultat med SEO. För oss är synlighet på sökmotorer ett hantverk där varje uppdrag är unikt. Hos oss har du en personlig kontakt som följer upp och rapporterar resultatet samt ansvarar för att du får ut maximalt av din investering. Vi arbetar även med kunskapsdelning så att du på sikt också ska öka din kunskap och förståelse för sökmotoroptimering.
Våra SEO-tjänster:
- Sökordsanalys
- Teknisk optimering
- Optimering av webbplatsens innehåll
- Optimering av webbplatsens struktur
- Strategier för ökad exponering
- Länkstrategi
- Kontinuerlig rapportering
- Förbättringsåtgärder och rekommendationer
- Kontinuerlig analys
Vad är sökmotoroptimering – SEO?
SEO står för Search Engine Optimization och översätts till sökmotoroptimering. Det är ett samlingsnamn för olika metoder och tekniker som går ut på att optimera en webbplats i syfte att synas högre upp i sökmotorernas sökresultat och därmed driva mer trafik till webbplatsen. Rangordningen av sökresultatet sker automatiskt med hjälp av algoritmer som tar hänsyn till hundra olika parametrar (över 200 enligt Google). Genom att optimera webbplatsen efter dessa parametrar kan man påverka webbsidans ranking.
Vi brukar dela upp sökmotoroptimeringen i tre områden
- On-site – webbplatsens struktur.
- On-page – optimering av webbplatsens sidor.
- Off-page – få relevanta länkar till webbplatsen.
Skapa relevant trafik
Att förstå vilka behov dina besökare har och hur de söker efter information är inte lätt. Men kan man tillgodose dessa behov och skapa intressant innehåll ökar man relevansen och därmed kvaliteten på trafiken.
Sökmotoroptimering – SEO (Search Engine Optimization) är de tekniker som används för att en webbsida ska synas så högt upp som möjligt i sökmotorernas sökresultat.
Hur gör man i praktiken?
För att få bra resultat från sin sökmotoroptimering arbetar man med följande områden: webbplatsens innehåll, nyckelord, webbplatsens struktur, användarens upplevelse, konvertering, länkar, sociala medier. Man bör i första hand optimera för besökarna på webbplatsen och i andra hand för sökmotorer.
Sökordsanalys – Välj rätt sökord
Vet ni vilka sökord era kunder använder för att hitta till er? Många gör misstaget att välja sökord efter vad som används i den egna verksamheten. Välj istället de sökord som er målgrupp använder när de söker efter information om era produkter eller tjänster. Ett annat misstag är att välja alltför generella sökord där konkurrensen kräver stora investeringar för att nå en bra position, som kanske inte är lönsam.
On-page optimering
För kunder där vi tar fram en ny webbplats on-page optimerar vi den före överlämning. Vi erbjuder löpande underhåll av innehåll och länkar för att säkerställa att man inte tappar placeringar. Att få rätt besökare är en bra start, sen jobbar vi tillsammans med er för att öka konverteringen. Läs mer om hur vi jobbar med konvertering och analys av er webbplats.
Det finns ingen lösning som passar alla. Vårt arbetssätt innebär att vi skapar oss en förståelse för kundens affär, och hur ni skiljer er från konkurrenterna. Kontakta Webbkompaniet webbyrå för att boka ett möte och prata om hur ni med sökmotoroptimering kan få flera affärer.