Konverteringsoptimering är en process där vi förbättrar din webbplats för att öka din försäljning. Att jobba med att kontinuerligt förbättra konverteringen är centralt för alla som har en webbplats. Vi hjälper e-handlare och företag att öka sin konverteringsgrad successivt genom att justera och optimera besökarflöden så att man får rätt effekt av trafiken. Små men rätt förändringar ger ofta stor effekt!
Vår metod
Vi jobbar gärna med er kontinuerligt för att ni ska få ut så mycket som möjligt. Vi har en väl beprövad metod där vi analyserar, testar och förbättrar din webbplats, genom att kartlägga orsaker till varför besökare lämnar utan att konvertera. Vi har ett flertal olika upplägg för hur vi kan jobba med er.
Konverteringsoptimering innebär att öka avkastningen på digitala investeringar.
Varför konverteringsoptimering?
Många besökare lämnar din webbutik, webbplats utan att hitta det som de söker efter. Om du ser dessa besökare som förlorad försäljning är det enkelt att förstå varför det är viktigt att arbeta med konverteringsoptimering.
A/B Testning
En vanlig metod för att testa två layouter mot varandra för att se vilken som är bäst, är A/B testning även kallat split-testing. Det som händer är att dina besökare kommer till olika sidor och att man mäter resultatet från varje besökare för att se vilket alternativ som ger önskat resultat.
Så här jobbar vi med konverteringsoptimering:
- Analys
- Identifiering av mål med webbplatsen
- Webbplatsanalys
- Trafikanalys
- Konfigurering av webbanalysverktyg
- Layoutförslag
- A/B testning
- Teknisk implementering
- Testutvärdering
Resultatet mynnar sen ut i ett antal förslag på åtgärder. När dessa åtgärder är implementerade mäter vi utfallet för att säkerställa att vi har nått ett bra resultat.
Få fler affärer
Få dina besökare att utföra en önskad handling på din webbplats, där varje besökare är en ny potentiell affärskontakt. Därför bör det vara enkelt att ta kontakt, registrera sig eller genomföra ett köp. Konvertering kan också vara att få besökare att registrera sig för ett nyhetsbrev eller fylla i ett formulär. Konverteringsgrad är en procentuell siffra på hur många av dina besökare som konverterar. Vad som är en bra konverteringsgrad varierar, i webbutiker är det vanligt med en konvertering på 1-5%. Jobbar du inte med optimering av din konvertering idag, så går det med största säkerhet att förbättra den.
Tips för att förbättra din konverteringsoptimering!
- Jobba långsiktigt med konverteringsoptimering
- Var tydlig med vad du erbjuder
- Erbjud besökaren en snabb lösning
- Erbjudandet är relevant med vad besökaren efterfrågar
Låter det intressant?
Vi har erfarenhet av att jobba med konverteringsoptimering och har hjälpt företag och organisationer i olika storlekar och branscher att nå en ökad lönsamhet. Är du intresserad av att veta hur vi skulle kunna hjälpa dig? Kontakta oss för ett möte!